Astena e-news januari 2021

Terug naar nieuws
Ik wil graag meer info

Index

Voorwoord

1. Afwerkingsprojecten onder controle bij Woodstoxx (video)

2. Doorzetters in digitalisering tijdens corona

3. Een product roadmap is cruciaal

4. Herbekijk het webinar 'Planning voor constructiebedrijven met KA Construct en VLTrac-Bohez


Voorwoord door Wim Vandesompele,
Managing Director Astena

Gedachten 'uit mijn kot'
Survival of te fittest ... and most agile

 

 

Er is de voorbije maanden veel gebeurd en tal van zaken zijn op korte tijd gewijzigd. Dat moet ik u uiteraard niet meer vertellen, beste lezer. De coronacrisis heeft voor veel mensen en bedrijven onaangename gevolgen en brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Toch zie ik in onze sector ook een aantal veranderingen in de positieve zin. Dat stemt mij hoopvol. 

In de meeste bedrijven is thuiswerken momenteel de norm. De komende jaren zal dit grotendeels zo blijven, vermoed ik. Want we zien dat het werkt: er is minder verkeer, mensen hebben een betere work-life balans en op dit moment helpt het om het virus een halt toe te roepen.

Door corona is de digitaliseringssnelheid fors toegenomen. Volgens Microsoft CEO Satya Nadella zijn tussen april en juni 2020 de digitale transformatie en het aantal nieuwe functionaliteiten ‘geëxplodeerd’ bij de klanten van Microsoft. Op een tweetal maanden werd er gerealiseerd waar normaalgezien twee jaar voor nodig is. ‘Digitaal’ is vandaag de dag top of mind bij zo goed als elk bedrijf: er is geen ontkomen meer aan. Dat is een zeer goeie zaak.

ERP is dead

Het klinkt nogal dramatisch maar wees gerust, dat is het niet. Want het is nog zo’n positief gevolg van het voorbije jaar. Wat ik bedoel is dat het klassieke ERP-systeem, zoals we het vroeger kenden, eigenlijk niet meer bestaat. ERP is vandaag een belangrijk onderdeel van een groter geheel. Het past als een puzzelstuk in de organisatiestructuur op financieel, strategisch en logistiek vlak. Hierrond bouwen we dan tal van functionele en operationele applicaties, volgens de behoeften en uitdagingen van de bouwsector en/of het bedrijf.

Ook de methodes om software te implementeren zijn veranderd. Terwijl vroeger de focus lag op ‘big bang’ implementaties met een uitvoerige pre-analyse, een lang implementatietraject en daarna veel tijd om mensen op te leiden, moet digitaliseren vandaag bij voorkeur zeer snel gaan. Dit vraagt om een gefaseerde aanpak, wat gevolgen heeft voor de manier waarop we oplossingen aanbieden aan klanten.

Heel wat zaken veranderd dus, het één al wat ingrijpender dan het ander. Tegelijk is er ook veel gebleven zoals het was. Of zoals het gezegde wil: er zijn nog zekerheden in ’t leven. Ik heb het dan vooral over het doel van de software en applicaties die wij ontwikkelen voor de bouwsector. Dat is immers al jaren een constante: betere samenwerking zowel intern als extern, meer controle over het bedrijf, verhoogde continuïteit, dieper inzicht in de cashflow. Los van enkele accentverschuivingen, zoals meer aandacht voor de mens, is de ‘why’ nog steeds dezelfde als vroeger.

Agile

Wat dan wel weer evolueert, is de manier waarop het doel bereikt wordt. Ook dit gaat mee met de tijd – of wat had je gedacht. Daarom ben ik blij dat onze ERP-oplossing gestoeld is op een stevige Microsoft-suite. Hierdoor kunnen wij met Astena vlot meesurfen op de vele (nieuwe) mogelijkheden die deze basis biedt, volgens de gebeurtenissen die zich afspelen rondom ons. Purpose-driven IT, heet dat met een mooi Engels woord.

Wat ik hieruit besluit, is dat de Darwin-wijsheid ‘survival of the fittest’ vandaag niet meer 100% van toepassing is. We moeten dit nuanceren. Want het is niet de (financieel) sterkste speler die per definitie ‘overleeft’, wel de meest wendbare. Bedrijven die zich probleemloos ‘agile’ kunnen aanpassen aan de snel veranderende omstandigheden, zijn vandaag ‘the fittest of them all’. Daarom is het zo belangrijk dat bedrijven – klein én groot – mee zijn met de digitalisering. Daar hopen wij hen uiteraard bij van dienst te zijn.

Ik verwacht dat 2021 voor Astena een boeiend en uitdagend jaar wordt, om alle redenen waarover ik het hierboven gehad heb. Ik kijk ernaar uit, samen met ons volledig team. Daarnaast hoop ik vooral dat het voor iedereen een gezond, succesvol en gezellig jaar wordt.

Zin om hierover van gedachten te wisselen?


Afwerkingsprojecten onder controle bij Woodstoxx (video)

ERP switch in volle groei

Woodstoxx produceert en installeert houten vloeren en muurbekleding voor binnen- en buitentoepassingen. De nummer één focus is absolute klantentevredenheid. Woodstoxx implementeerde een nieuw ERP-systeem, Dynamics 365 Business Central for Construction van Astena, en dat gelijktijdig met een groeispurt van 40% in omzet.

In dit interview met medevennoot en oprichter van Woodstoxx, Robbert Desmet, horen we de reden waarom er nood was aan nieuwe ERP en waarom een keuze voor Astena en Microsoft Business Central niet zo moeilijk lagen. 

Sales- en Projectafdeling ondersteunen

Woodstoxx maakt zowat 2500 à 3.000 offerten per jaar en is verantwoordelijk voor zo’n 1500 projecten op jaarbasis. We willen dagdagelijks voelen of we juist bezig zijn, óf dat er iets aan het mislopen is. Dit konden we niet in het oude systeem!"
Robbert Desmet, medevennoot en oprichter Woodstoxx.

Ontdek in enkele minuten de lessen die werden geleerd tijdens de implementatie en de 3 tips van Robbert.

 


 

Doorzetters in digitalisering tijdens corona

We gingen eens luisteren bij vier bedrijven uitgerust met een ERP-systeem van Astena gebaseerd op Dynamics NAV of Business Central. Wat beweegt hen om tijdens onzekere tijden verder te investeren in digitaal werken?

1. LAMMP,  uit de groep LIFE Projectontwikkelaars, wil waardevolle digitalisering, geen toys for the boys

Gebouwenbeheerder LAMMP breidt z’n activiteiten uit op Europese schaal en had nieuwe facturatiesoftware nodig die vlot met alle nationale regels kon omgaan. Vanuit de LIFE-groep, waar LAMMP deel van uitmaakt, werkte men met Astena voor de automatisering van de boekhouding en de projectopvolging. Men apprecieert er het praktische inzicht en de behulpzame begeleiding van hun leverancier. Astena kon ook voor een open facturatiepakket van Microsoft zorgen, waardoor LAMMP een toekomstgerichte keuze maakte na een relatief uitgebreide marktbevraging.

Remote implementatie

De implementatie ervan gaat via Microsoft Teams. Zo zal de nieuwe software al over een maand up-and-running zijn, volledig remote opgeleverd. Vanaf dan verlopen facturatie en betalingen zo geautomatiseerd mogelijk. Zo kan LAMMP beter werken, met een nog beter zicht op de financiën. CEO Michael Peeters: “We beheren een stabiele portefeuille van stabiel vastgoed. Omzetgewijs voelen we daardoor niet zo veel van de coronacrisis, integendeel. Dat maakt het voor ons wel comfortabel. Bedrijfstechnisch hebben we dus geen enkele reden om reeds geplande projecten uit te stellen.”

Value engineering

Bovendien heeft LAMMP een algemene, sterke focus op digitalisatie. “Value engineering is onze kernactiviteit en daarvoor gebruiken we al veel data waar we best wat waarde uit halen. Verder digitaliseren is nu meer dan ooit belangrijk, zeker als je locatie-onafhankelijk wil werken. In het algemeen blijven we continu investeren en we letten erop om niet te kiezen voor zogenaamde toys for the boys, leuke technologie die eigenlijk niets bijbrengt”, aldus Michael Peeters.

Klaar voor verandering

LAMMP is vooral actief in de markt voor kantoren en die gaat zeker veranderen. Michael Peeters: “Vermoedelijk gaan landschapskantoren stap voor stap verdwijnen en deels vervangen worden door kantoorgebouwen voor co-working en co-meeting. Alle dagen van thuis uit werken, is voor velen ook niet ideaal. Wat het ook wordt, we staan we voor grote veranderingen en dankzij onze digitalisering zijn we op de best mogelijke manier voorbereid.”

2. Belcotec gaat gewoon door met innoveren

Op acht jaar tijd is HVAC-specialist Belcotec vanuit het niets gegroeid naar een bedrijf met meer dan 100 medewerkers en 30 miljoen euro omzet in zicht. Blijvende innovatie is een van de redenen achter die groei. Gedelegeerd bestuurder Jan Vangeel: “Niet voor niets liggen we naast de Innovatiecampus in Geel. Samen met de KU Leuven en de hogeschool Thomas More doen we onderzoeksprojecten naar procesinnovatie en werken we ook aan de opbouw van pure technische knowhow.”

Daarbij hoort een voortdurende uitbouw van de automatisering, telkens in kleine stappen. “We kozen van bij de start voor de cloudsoftware van Astena en hebben onze werking aan de software aangepast, niet omgekeerd. Voor ons dus geen maatwerk omdat we liever gebruik maken van de gezamenlijke kennis die Astena uit de branche haalt”, aldus Jan Vangeel.

Belcotec is momenteel de overstap naar de nieuwe versie van Microsoft Business Central aan het plannen met een aantal voorbereidende migratieprojecten, zoals nog meer automatisering in de calculatie van offertes. Belcotec draait de kraan dus niet dicht en gaat ermee door zoals de voorbije jaren.

Jan Vangeel: “Het is nu belangrijk om niet alleen emotioneel te reageren op de situatie. We zijn gekend voor ons Kempens boerenverstand en denken daarom maximaal aan business as usual. Heel het bedrijf werkt trouwens door, we hebben overlegd met onze mensen wat ze bereid waren om te doen en maatregelen genomen om iedereen veilig aan de slag te houden. Dankzij onze doorgedreven digitalisering kan de meerderheid van onze administratieve diensten van thuis uit doorwerken. In tijden zoals deze zijn die investeringen uit het verleden van zeer grote waarde.”

3. Electro 80 wil blijven groeien

“We investeren in software om gemakkelijker te kunnen groeien en dat blijven we doen. We hebben daarvoor de financiële buffer”, zegt Bjorn Seneca, Algemeen Directeur van Electro 80. “Natuurlijk verwachten we momenteel niet veel qua groei, maar van zodra alles opnieuw opflakkert, willen we het verschil maken.”

“We hebben altijd heel sterk gestaan in onze sector en op een aantal vlakken zijn we marktleider in België. Maar als we terugkijken, stond onze administratieve manier van werken onze groei wel in de weg. Onze overhead lag wat aan de hoge kant en daardoor misten we efficiëntie. Om onze omzetstagnering te kunnen keren en de winsten te kunnen maken die we wensten, hebben we moeten investeren. Dat was gelukt, onze omzet was al aan het stijgen en we rekenen erop dat we in 2021 zo goed mogelijk staan om daarin verder te gaan.”

Optimalisatieprojecten

Momenteel starten bij Electro 80 een aantal optimalisatieprojecten om nog meer efficiëntie te winnen in de processen. De planning wordt nu helemaal geautomatiseerd en er komt een mobiele werkbon. De begeleiding hierbij gebeurt door Astena die ook het initiële project hielp tot een goed einde te brengen.

De IT-projecten worden zoals altijd aangepakt samen met de mensen die het zelf gaan gebruiken. Electro 80 stelt per project een kleine werkgroep samen met key users en de directie overziet alles mee. Er is ook een maandelijks intern ERP-overleg met operations, verkoop, administratie, HR, aankoop, magazijn, enzovoort. Het zorgt ervoor dat men de investeringen maximaal doet renderen.

Nu vooruitgang boeken

“We bestaan dit jaar 40 jaar, maar een feest organiseren, zal niet meer voor de hand liggen”, zegt Bjorn Seneca. “Gelukkig hebben we nu iets meer tijd om aan onze software te werken. Er komt een heropleving en dan wordt het hier weer heel druk. Daarom willen we ons nu versterken waar anderen misschien blijven hangen. ’t Is een ideaal moment om vooruitgang te boeken.”

4. Ooms Woonrealisaties versnelt vernieuwing software

Begin maart stond bij Ooms Woonrealisaties alles klaar om de volledige vernieuwing van de software op te starten. Toen kwam corona. Intussen zijn we twee maand verder en de vernieuwingsoperatie verloopt versneld, op uitdrukkelijk verzoek van Ooms Woonrealisaties. Gedelegeerd bestuurder Bart Geentjens: “Het projectplan lag klaar en we wilden er niet meer van afwijken. Momenteel hebben we een beetje extra vrijgekomen tijd, dus die gaan we nuttig gebruiken. Omdat het implementeren van een dergelijk project wel veel overleg en uitleg behoeft, zijn we in de huidige omstandigheden Microsoft Teams gaan gebruiken. We hadden nog niet zo veel ervaring met meetings via Teams, maar ondertussen lukt ons dat zeer goed, ook omdat Astena ons snel verder hielp dankzij hun ervaring ter zake.”

Ooms Woonrealisaties heeft altijd voor een gecontroleerde groei proberen zorgen. “Door flink te groeien maar daarbij financieel voorzichtig te zijn, behielden we als gezond bedrijf onze capaciteit om ook in deze tijden te kunnen investeren”, aldus Bart Geentjens. “Het was trouwens dringend nodig. Door de groei die we de laatste jaren realiseerden en ook willen bestendigen, drong een nieuwe totaalsoftware zich echt op. Daarnaast willen we tegen eind volgend jaar een nieuwbouwkantoor en toonzaal voor onszelf realiseren.”

Betere communicatie

Met de nieuwe software wil Ooms Woonrealisaties zorgen voor nog meer gegevensuitwisseling binnen de verschillende afdelingen. Ook betere communicatie met onder meer opdrachtgevers is een belangrijke doelstelling van het project. “In het algemeen willen we meer overkoepelende informatie om nog beter de vinger aan de pols te houden. Daarmee willen we onze performante en efficiënte organisatie blijven uitbouwen”, zegt Bart Geentjens.

Maatwerk werd duur

“We hebben in het verleden mooie zaken gerealiseerd op het gebied van IT, veelal via maatwerk, maar daar stond een aardig kostenplaatje tegenover. Op een gegeven moment besef je echter dat je het warme water aan het heruitvinden bent. Daarom zijn we dus aan het overstappen naar een standaardsoftware. Wanneer iets specifieks bij ons toch niet geheel strookt met Astena’s werkwijze, wordt er door hen actief meegezocht en gewerkt naar het beste van beide werelden.”

Bart Geentjens besluit: “Bij de kennismaking en de eerste gesprekken met Astena was er meteen een goede klik. Wat we gezien hebben, lag ook in lijn met onze werking en beantwoordde het best aan wat we zochten. Omdat elk bouwbedrijf anders is - wij zijn bijvoorbeeld heel hard gericht op particulieren met redelijk wat kleine werven als gevolg - worden de schermen van de software aangepast om er zo vlot mogelijk mee te werken.”

 


Een product roadmap is cruciaal

Op zoek naar lange termijn ERP succes?
Dit is waarom een product roadmap cruciaal is in het selectieproces.

De meeste bedrijven kopen geen nieuwe ERP-oplossing voor slechts 6 maanden of een jaar. Organisaties dromen over een langdurig gebruik van hun ERP-oplossing of digitale transformatie initiatief. Om de juiste keuze voor de lange termijn te kunnen maken moet je inzicht hebben in de toekomst van de producten die je overweegt. Juist daarom is toegang tot de product roadmap een cruciaal element in het selectieproces. 

De gemiddelde levenscyclus van een ERP-oplossing in onze westerse wereld ligt rond de 8 tot 10 jaar. Investeren in een moderne software-oplossing is dus eigenlijk niet het kopen van een product, maar meer van een concept. Een concept dat zich over de komende 10 jaar uitstrekt.

Niet stil staan

Een vraag. Als je vandaag die nieuwe oplossing koopt en implementeert, zou je dan in staat zijn om gedurende 10 jaar met diezelfde versie te werken? Denk ‘ns aan de mate waarin je organisatie in deze turbulente tijden verandert. Aan de omvang van de organisatie. Aan jullie aanbod. Aan de manier waarop je werkt. Maar ook aan de markten waarin je actief bent. En denk ook ‘ns aan de veranderingen bij jullie klanten en concurrenten. Daar komt dan nog ‘ns bovenop dat technologie innoveert met de snelheid van het licht. Geloof jij echt dat jij nieuwe ontwikkelingen zoals cloud computing, big data, kunstmatige intelligentie en machine learning de komende 10 jaar straffeloos kunt negeren? Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Inzicht en vertrouwen in de toekomst

Bij het selecteren van een nieuwe softwareoplossing is het dus van cruciaal belang dat je inzicht hebt in de ontwikkel plannen voor de nabije toekomst. Dat wordt een product roadmap genoemd. Software aanbieders die een roadmap publiceren en onderhouden begrijpen hoe belangrijk dit inzicht voor jou als koper is. Leveranciers die geen roadmap publiceren creëren daarentegen risico’s voor de digitale toekomst van je bedrijf.

Microsoft publiceert een website met daarop de product roadmaps voor haar complete Dynamics 365 product familie. Dat moet jou als bestaande of potentiële klant vertrouwen in de toekomst van deze producten geven. Je kunt hier de details zien van de nieuwe versies die in de nabije toekomst op de markt komen. Je ziet de beschikbaarheid van gelokaliseerde versies over de hele wereld. En je kunt ook zien hoe lang oudere product versies nog actief worden ondersteund. Maar vooral ervaar je op deze website hoe toegewijd Microsoft aan deze softwareoplossingen is. En dat gevoel gaat jou zeker helpen om een goede keuze te maken!

U vindt die website hier: Product Roadmap | Microsoft Dynamics 365

 


Herbekijk het webinar 'Planning voor constructiebedrijven' 
met KA Construct en VLTrac-Bohez

Constructiebedrijven zoals KA Construct, Sprangers Aluminium, VL-Trac en Bohez zijn projectwerkers bij uitstek.

Optimalisatie van werkkrachten, coördinatie van lopende projecten, belangrijke deadlines bewaken, conflicten vermijden, de juiste montageteams inplannen … planning speelt een sleutelrol in het halen van de doelstellingen en tevreden klanten.

Herbekijk het webinar en kom te weten hoe sectorgenoten strakker plannen!

 


 

 

 

Terug naar nieuws
Ik wil graag meer info