Waarom digitale transformatie om meer dan alleen technologie vraagt

Terug naar nieuws
Ik wil graag meer info

Digitale transformatie wordt vaak vooral met technologie verbonden. Waarbij er beduidend minder aandacht is voor het vermogen van technologie om bedrijfsfuncties te verbeteren. Anders dan bij de implementatie van ERP-systemen, omvat digitale transformatie het proces van het digitaliseren van bedrijfsprocessen, van de manier van werken en zelfs van de mindset. Digitale transformatie geeft jouw bedrijf de mogelijkheid om de organisatie te hervormen, de bedrijfsprocessen en de manier van samenwerken te moderniseren, jouw producten en diensten te verbeteren en tot slot jouw klanten centraal te stellen in alles wat jullie doen. 

Druk om een goede klantervaring te bieden

In de wereld van vandaag hebben klanten de macht. De transparantie van het internet geeft hen de mogelijkheid om binnen een paar klikken naar een alternatieve leverancier over te stappen. Deze klanten hebben ook enorme verwachtingen van onderwerpen als pro-activiteit, transparantie, snelheid, duidelijkheid en kwaliteit. De druk om een goede klantervaring te bieden is nog hoger omdat elke fout of slechte ervaring snel met de buitenwereld kan worden gecommuniceerd via sociale media en review websites. Voor alle bedrijven die hun klanten of toekomstige opdrachtgevers centraal stellen in de organisatie, is het moderniseren van bedrijfsprocessen en het opfrissen van de interne mindsets niets minder dan een cruciale stap om een gezonde toekomst veilig te stellen!

Geen oude wijn in nieuwe zakken

De belangrijkste faalfactor voor digitale transformatie projecten is echter het overbrengen van al uw bestaande bedrijfsprocessen, de verouderde rapportages, de vervuilde gegevens en de oude manier van denken van een on-premise situatie naar een cloud oplossing. Het blijven gebruiken van uw oude processen en traditionele mindset na het omarmen van IT-modernisering is het equivalent van ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Bedrijven die voor dit scenario kiezen lopen het risico om tijd, budget, energie en momentum te verliezen.

Succes in digitale transformatie projecten begint in de boardroom en niet op de IT-afdeling!

Enkele van de cruciale elementen voor het bereiken van transformatie succes zijn een duidelijke visie, grote management betrokkenheid, voldoende tijd en budget voor organisatorische veranderingen en een goede communicatie. Uiteindelijk is het natuurlijk veel beter en goedkoper om deze inzichten te verkrijgen voordat het project begint dan pas als het project jammerlijk mislukt is!

Heb jij de indruk dat digitale transformatie "gewoon een nieuw IT-project" is? Dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen! Zoek inspiratie. Lees boeken. Volg workshops. En zorg er vooral voor dat het topmanagement volledig betrokken is!

Astena's team gaat in elk project in dialoog met de mensen uit de business en fungeert als klankbord bij het onder de loep nemen van hun bedrijfsprocessen.

 

 

Terug naar nieuws
Ik wil graag meer info