End-to-End Digitaal in de installatiesector - nieuwsbrief januari 2024
End-to-End Digitaal is een initiatief van Astena om de installatiesector te helpen met kennis over het inzetten van software en cloud-oplossingen. Digitalisatie in je bedrijf is een mix van technologie, processen en mensen, en kent vele dynamische facetten, net zoals installatieprojecten of interventies.
End-to-End is één geheel met een ERP-systeem, de ruggengraat van de onderneming, omringt met business-apps die naadloos connecteren en integreren. Bedrijfssoftware selecteren evolueert al snel naar een beoordeling van het 'platform', de kwaliteit van het geheel aan software, een combinatie van sector-ERP en de integratie met apps!
Veel inspiratie gewenst! Ideeën zijn steeds welkom op forum@astena.be.
Veel lees- en kijkplezier.
En een succesvol 2024!
Het Astena Team
Nieuwsbrief januari 2024
1. Ventilatiespecialist Juvah live in één maand met boekhouding Business Central
2. Bankieren met Isabel Connect vanuit je ERP. Focus op gemak, accuraatheid en veiligheid op de financiële afdeling
3. Gebruik jij nog steeds on-premise bedrijfssoftware?
Ventilatiespecialist Juvah live in één maand met boekhouding Business Central
De groei bij Juvah bracht operationeel een resem uitdagingen mee die ze met een nieuw softwarepakket wilden aanpakken. Ze klopten bij Astena aan om Microsoft Dynamics 365 Business Central te implementeren.
We kijken terug op een geslaagde GO LIVE. We voeren nu binnen Juvah een interne, doorgedreven analytische boekhouding. Dat ons rapportageschema is aangevuld met budgetten in combinatie met cijfers die dagelijks up-to-date zijn, opent nieuwe deuren voor de sturing van ons bedrijf.” Sofie Maes, Financieel Directeur, Juvah
Sterke groei vraagt andere manier van werken
De laatste twee jaar kende Juvah een verdubbeling van omzet en medewerkers. Dat vraagt om een andere manier van werken. Sofie, financieel directeur bij Juvah: “Het is onze ambitie om het altijd iets beter te doen. Niet alleen als ventilatie-expert, maar ook als werkgever, bouwpartner en merk.” Met dat doel voor ogen en om hun exponentiele groei te ondersteunen, ging Juvah op zoek naar een softwarepakket dat een totaaloplossing kon bieden.
Bankieren met Isabel Connect vanuit je ERP. Focus op gemak, accuraatheid en veiligheid op de financiële afdeling
Het boekhoudkundig verwerken van uw betalingstransacties kan zeer tijdrovend zijn. Als ondernemer wilt u dat betalingsproces optimaliseren en al uw rekeningen binnen klikbereik kunnen beheren. Isabel Connect betekent de multibanking functies van Isabel 6 terugvinden in uw ERP.
Voordelen
- Focus op gemak en beveiliging.
- Uitsluiten van foutieve uploads of onregelmatigheden.
- Geïntegreerd bankieren in de praktijk.
Gebruik jij nog steeds on-premise bedrijfssoftware?
Er zijn nog steeds veel organisaties die verouderde ERP-software gebruiken. Soms gebruiken ze de laatste versie van een oplossing die innovatie mist. Soms is het een oudere versie van een innovatieve en moderne oplossing, wachtend op een upgrade. Er zijn natuurlijk duizenden redenen waarom het niet handig is om nu naar een moderner systeem of versie over te stappen. Maar realiseer jij je wat de zakelijke impact is van het voortzetten van het gebruik van een verouderde oplossing? Het is alsof je met een oldtimer op de snelweg rijdt terwijl de concurrentie jou met grote snelheid inhaalt. Hoe lang kan jouw bedrijf zich dit nog veroorloven?
Blijven werken met een verouderd ERP-systeem brengt een flink aantal risico's met zich mee. In deze blog benoemen we er vijf.
Ontbrekende innovatie
ERP-leveranciers besteden hun R&D-budgetten aan hun moderne, cloud gebaseerde oplossingen. Als jij met een verouderde oplossing blijft werken loop je die nieuwe innovaties mis. Zoals de op ChatGPT gebaseerde Dynamics 365 Copilot van Microsoft. Dit kan leiden tot een afnemende concurrentiepositie.
Hogere TCO
Doorgaan met het gebruik van een on-premise oplossing betekent dat je in de loop van de tijd een hogere Total Cost of Ownership kunt verwachten. Enerzijds vanwege de voortdurende investeringen om jullie huidige IT-infrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant omdat de kosten van jullie software ondersteuning waarschijnlijk zullen stijgen.
Afnemende beveiliging
Hackers en hun methoden worden elke dag geavanceerder. En ze kunnen specifiek gericht zijn op oudere ERP versies die immers beperkte of helemaal geen ondersteuning meer hebben. Doorgaan met het gebruik van een ouder systeem verhoogt dus het risico op cyberaanvallen.
Beschikbaarheid van kennis
Implementatie partners besteden fortuinen aan het trainen van hun medewerkers. Helaas voor jou doen ze dat alleen in de nieuwe(re) versies. Vasthouden aan een verouderde oplossing resulteert dus in afnemende beschikbaarheid van kennis als oudere consultants met pensioen gaan.
Ontevreden medewerkers en klanten
Niet veel mensen werken graag met verouderde oplossingen omdat iedereen de voordelen van een moderne gebruikersinterface van z’n telefoon kent. Hetzelfde verhaal geldt voor verouderde bedrijfsprocessen. Het blijven gebruiken van een oude oplossing vergroot de kans op ontevreden medewerkers en klanten.
ERP-systemen vormen het hart van jouw informatiesysteem. De kwaliteit van jullie oplossing, jullie bedrijfsprocessen en jullie data bepalen jullie bedrijfsprestaties en financiële resultaten. Dit zijn zeer sterke redenen om niet met een ouder systeem achter te blijven. En vergeet niet dat het jouw organisatie minstens 6 tot 12 maanden kost om naar een moderne oplossing te migreren als jullie vandaag besluit om die stap te zetten.
Hoe lang kan jouw bedrijf het zich nog veroorloven om met een verouderde ERP-oplossing te werken? Wat moet je je voorstellen van een moderne ERP-oplossing?