Solide standaardsoftware met zicht op alle aspecten van het bedrijf, meer controle en groeimogelijkheden
“Naast het feit dat ze een krachtig standaardpakket bieden, kozen we voor Astena omdat ze veel goede referenties hebben in onze sector, bijvoorbeeld Vorsselmans. Dat geeft veel vertrouwen. Het nieuwe ERP biedt controle en overzicht op alle aspecten van ons bedrijf en is gekoppeld met onze calculatiemodule, LogiKal. Meer nog, Astena zal de huidige interface van de calculatie nog gebruiksvriendelijker maken! Een andere doorslaggevende factor was het Microsoft-gegeven. Ik geloof sterk in de vele nieuwe mogelijkheden van hun software, bijvoorbeeld de uitbreiding met Microsoft Power Apps en de inzichten die Power BI ons levert. Werken met Microsoft is investeren in de toekomst! Dit beslissingstraject verliep trouwens volledig digitaal, gezien de gezondheidscrisis.”
De 50 medewerkers van De Clerck zijn enthousiast over het nieuwe systeem dat er in fasen is gekomen. “Ze zijn er zelf vragende partij voor. De voorbije jaren hielden we alle noodzakelijke veranderingen aan de software nauwgezet bij. Er kon telkens maar zo’n 10% van aangepast worden: erg frustrerend. Ik heb er vertrouwen in dat Astena sneller zal kunnen schakelen en vlot mee zal gaan in gewenste uitbreidingen en aanpassingen. Dit zal de werkmotivatie verhogen bij onze mensen. Niet enkel de bedienden zullen er trouwens mee werken, ook onze arbeiders. Zij krijgen een tablet mee naar de werf. Hierop kunnen ze de planning en plannen raadplegen, zelf foto’s en werfverslagen plaatsen… Dit verhoogt hun betrokkenheid bij hun werk.” Deze projectportaal, op basis van SharePoint, staat ondertussen klaar achter de schermen. We kijken voor een goed moment om dit uit te rollen. Vanaf dat ogenblik nemen ook zij afscheid van papieren rapportering."
De digitale transformatie van De Clerck verliep, zoals in alle verandertrajecten, stapsgewijs. “In de eerste fase bleven we min of meer werken zoals met ons vroegere softwarepakket, maar dan op een modernere manier en op een gebruiksvriendelijk platform met groeimogelijkheden. Sinds januari 2021 zijn we live met de nieuwe kantoorsoftware met o.a. boekhouding en projectbeheer. En namen we ook een nieuwe planningstool in gebruik."
"Corona heeft het ons niet makkelijk gemaakt en de implementatie van onze aankoop/voorraad module vertraagd. In de volgende fase worden dan bijkomende apps geïntegreerd zodat alle aspecten van onze bedrijfsvoering in één systeem terecht komen."
Ik verwacht dat we straks een pak sneller en efficiënter zullen kunnen werken met meer rapporten, visuele voorstelling van de KPI’s… Kortom, extra controle over ons bedrijf en een aangenamere manier van werken. Ik kijk er alvast naar uit!”
Mocht Frederik zichzelf een tip geven over de uitvoering van een ERP-traject, dan gaat zijn advies vooral richting een interne verantwoordelijke die hem kan bijstaan en mee de druk op de ketel houdt.