Astena e-news voor projecten, installaties en dienst na verkoop - december 2011

bericht van 7 December 11

In deze Astena e-news voor bedrijfssoftware

Het maximum uit je Microsoft business software investering halen
5 jaar Astena - een terug- en vooruitblik
Nieuw Astena UserCare supportprogramma met proactieve gebruikersondersteuning
Nieuwe klanten, projecten en voorbij campagnes
Een nieuwe website voor Astena
Het Microsoft platform als technologisch ecosysteem

Het maximum uit je Microsoft business software investering halen

De situatie klinkt bekend in de oren: een nieuw bedrijfssysteem werd netjes opgeleverd binnen budget en binnen de afgesproken termijn; enkele weken na de indienstneming lopen alle medewerkers zelfs netjes in het gareel.
Maar na enkele maanden gebeurt iets vreemds: de medewerkers keren steeds vaker terug naar hun oude gewoontes: men stelt eigen contactlijstjes op, laat na om klantenorders te registreren in het systeem, creëert geïsoleerde rapportjes in Excel... en meteen stelt het management zich vragen: wat heeft die zware investering in software nu eigenlijk opgebracht? Terecht: uiteindelijk is het de aanvaarding en het gebruik door de medewerkers die bepaalt welk rendement u echt uit uw investering haalt.

Zoals u verder in deze nieuwsbrief kan vernemen, levert Astena, onder andere met de Astena UserCare support formules voor Microsoft Dynamics NAV (navision), aanzienlijke inspanningen om (toekomstige) gebruikers voor te bereiden, te informeren en op te leiden bij het gebruik van hun (nieuw) bedrijfssysteem. Omdat wij uit ervaring weten dat dit cruciaal is.

Mij rest enkel nog om u, naast een aangename lectuur, een bijzonder rijk (in alle betekenissen) en succesvol 2012 toe te wensen!


Wim Vandesompele
Managing Director Astena

 


5 jaar Astena - een terug- en vooruitblik

De voorbije vijf jaar bouwde Astena consequent aan een sterke, klantgerichte organisatie. In 2011 werden nieuwe vestigingen in Geel en in Herstal geopend, en Microsoft beloonde ons in juli met de prestigieuze Microsoft Dynamics President’s Club Award ...

Toch kijken we liever vooruit, naar de komende 5 tot 10 jaar. Wij houden voor u actuele trends en technologieën zoals cloud computing, mobiel werken en sociale media, nauwlettend in de gaten.

Van één ding mag u daarom zeker zijn: Astena zal er op tijd staan met oplossingen die op u zijn afgestemd, modern en betrouwbaar.



 


Nieuw Astena UserCare supportprogramma met proactieve gebruikersondersteuning

Onderzoek wijst uit dat de ROI van bedrijfssoftware niet alleen afhangt van het geavanceerde technologisch platform of van de uitgebreide functionaliteiten; de aanvaarding en het gebruik door de medewerkers van het bedrijf blijken nog belangrijker voor de ROI van het nieuwe systeem.

De verschillende supportformules, Astena UserCare, die op 1 januari 2012 officieel worden gelanceerd, besteden dan ook extra aandacht aan een efficiënte en proactieve ondersteuning van de gebruikers. Zodat u jarenlang het maximum uit uw systeem kan halen. Kaderend in deze filosofie volgend verslag:


Leerrijke workshops voor zowel ervaren als niet-ervaren Microsoft Dynamics NAV gebruikers.

Astena UserCare voor Microsoft Dynamics NAV in de praktijk: 'Uw boekhoudkundige instellingen voor 2012'

Op vrijdag 2/12 verzamelde het UserCare-team van Astena een gezelschap van financiële verantwoordelijken, accountants en zaakvoerders, allen gebruikers van Microsoft Dynamics NAV en bijhorende Astena Comfort modules, voor een gesmaakte sessie over de eindejaars-instellingen in de boekhouding.


De opzet, om mensen met gelijkaardige rollen in een organisatie samen te brengen rond een concreet onderwerp en dat onder leiding van een specialist consultant, is geslaagd te noemen. In deze formule, passend in het contract UserCare die astena zijn klanten aanbiedt, hernemen gebruikers gezamenlijk de nodige routines en merk je dat ze mekaar ook tips en tricks aanleren! Onder de commentaren na afloop hoorden we o.a. de vraag om de dynamische vorm van kleinere, specifieke werkgroepen te behouden en zeker ook de formule met live demo verder te zetten.

Als deelnemer aan deze sessie wou dhr. Brecht Marsoul, financieel analyst bij Vanparijs - Maes het volgende kwijt:
 
"Deze workshops zijn leerrijk voor zowel ervaren als onervaren NAV-users. Voor de ervaren users is dit de ideale gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met andere gebruikers met gelijkaardig profiel, maar ook de rol van de Astena specialist consultant was voor mij zeer belangrijk. Deze specialist wijst de gebruikers op de valkuilen en/of benefits van een bepaalde manier van werken om zo de gebruikers ‘best practices’ mee te geven. Voor de onervaren NAV-users is dit de ideale gelegenheid hun basiskennis aan te scherpen en tips mee te krijgen van ervaren gebruikers.

Naast de inhoud van de workshop was het voor mij belangrijk dat Astena luistert naar de opmerkingen/suggesties van de deelnemers. Het vormen van een community waar mensen samen rond de tafel zitten om bepaalde materies te behandelen kan ik alleen maar toejuichen. Samen met andere ervaringsdeskundigen praten over een gemeenschappelijke factor, in dit geval NAV, is niet enkel interessant maar zo kan men samen suggesties aanreiken, mogelijke tekortkomingen signaleren, … Niet alleen voor de deelnemers biedt dit een grote meerwaarde, ook voor de ontwikkeling van de software en bijgevolg ook latere, potentiële, gebruikers. Astena heeft met deze sessie een prachtig initiatief wat hopelijk in de toekomst verder uitgebouwd zal worden. Indien gewenst, ben ik vast en zeker bereid hier aan mee te werken!"


Lees meer over het UserCare pakket >>

Voor meer informatie over de Astena UserCare formules kan u terecht bij Matthias Lambrecht via het algemene nummer 09/272 73 60 of uw vertrouwde Astena contactpersoon.


Nieuwe klanten, projecten en campagnes

Daarnaast vonden in de voorbije 5 maanden heel wat nieuwe bedrijven de weg naar Astena voor een nieuw bedrijfssysteem. Logischerwijs zijn deze bedrijven zowat allemaal afkomstig uit de focusdomeinen van Astena: projectmatig werken, installatieactiviteiten en services of dienst na verkoop op technische producten. Enkele namen:

 
                         Welec_logo


Recente campagnes

  • Climatechno, HVAC beurs te Leuven - 13 & 14/10/2011
    Astena had op deze beurs opnieuw de gelegenheid om zijn aandacht en specialisatie te tonen aan de HVAC sector. Extra aandacht ook voor diegenen die vandaag nog op zoek zijn naar het informatiseren van de processen in het bedrijf. Voor hen werd er een sessie georganiseerd met medewerking van Guus Krabbenborg.
  • ABC Digibouw, informaticabeurs bij Confederatie Bouw te Zwijnaarde - 1/12/2011
    Tijdens de informaticabeurs voor de bouwsector stond de astena stand vooral in het teken van de doorgedreven connectie tussen InnoCalc (een breed gebruikt calculatiepakket voor bouw en technieken) en de oplossing van Astena op basis van Microsoft Dynamics NAV

    Wenst u meer info over de voorbije marketingcampagnes van Astena, contacteer dan John Van de Velde via 09/272 73 60 of op jvv@astena.be

Een nieuwe website voor Astena

 

Onderzoek wijst uit dat online media als communicatiemiddel voor bedrijven steeds vaker hun plaats opeisen. Een kwart van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan weleens een vraag, klacht, review of opmerking over een bedrijf of product op internet, via fora of sociale media te plaatsen.

Met de lancering van een gloednieuwe web site

is Astena alvast klaar voor de toekomst: een helder overzicht van wat bedrijfssoftware kan betekenen voor uw sector of voor uw specifieke rol in de organisatie. En met het actief gebruik van Twitter, een eigen Astena blog en LinkedIn, integreren we alvast sociale media in onze eigen communicatie.

Bezoek de nieuwe Astena website www.astena.be



Het Microsoft platform als technologisch ecosysteem

Het Microsoft platform - of het geheel van Microsoft toepassingen die de ‘technology stack’ vormen - kan in iedere organisatie de basis vormen voor een IT strategie die tegelijk innovatief is en het potentieel van bestaande investeringen maximaliseert. Geheel in de lijn van de visie op lange termijn die Astena hanteert. Microsoft ontwikkelde immers een gans ecosysteem van krachtige producten die één gemeenschappelijke filosofie hebben: 'Do more with less'.

De meeste bedrijven maken gebruik van diverse toepassingen, van gespecialiseerde sectoriële applicaties tot administratieve toepassingen zoals een boekhoudsysteem. In de jaren ’80 en ’90 zagen we, met de opkomst van het desktop computing model, waarbij Microsoft het voortouw nam, een explosie van bedrijfstoepassingen in KMO’s..

Een korte geschiedenis

In de late jaren ‘90 wilde Microsoft een vervolg breien aan haar marktleiderschap in ‘desktop’ producten door uit te pakken met een reeks gloednieuwe servertoepassingen. Dit infrastructuuraanbod wordt vandaag gedomineerd door Windows Server, SQL Server en Exchange Server.

In dezelfde periode kwam Microsoft terecht in de tornado die het Internet met zich meebracht. Microsoft voerde een
radicale verandering door in haar productontwikkeling, wat uitmondde in het .NET ontwikkelplatform. De principes van
het Internet (SOPA, XML en web services) waren tevens kernelementen van .NET.

De ‘technology stack’ die Microsoft vandaag in huis heeft, gaat nog veel verder en omvat een platform voor onder andere infrastructuur erverproducten), cloud (Windows Azure), ontwikkeling (.NET), portals (SharePoint), database (SQL Server), applicatie-integratie (BizTalk) en Office producten (Word, Excel, Outlook).

Nieuwe mogelijkheden van een gemeenschappelijk ecosysteem

Microsoft technology stack

De rode draad doorheen alle componenten van de ‘technology stack’, is dat ze ontwikkeld werden om optimaal met elkaar samen te werken. De individuele toepassingen in de ‘technology stack’ zijn stuk voor stuk een prachtige combinatie van functionaliteit, performantie en lage kost. Wanneer ze echter samengebracht worden, is de ganse ‘technology stack’ veel meer waard dan de som van de individuele componenten. Het bereik van Microsoft producten en technologieën kan de basis vormen voor een totaal nieuwe IT strategie.

Zo wordt de toegevoegde waarde van een bedrijfssysteem als Microsoft Dynamics NAV, op zich al een bijzonder krachtige oplossing, nog heel wat groter wanneer maximaal wordt gebruik gemaakt van de integratie met andere Microsoft producten.


Bij de productontwikkeling hecht Microsoft bijzonder veel aandacht aan de manier waarop producten onderling kunnen samenwerken, zowel qua gegevensuitwisseling als wat betreft de gebruikersinterface. Door gebruik te maken van Web Services kunnen functionele componenten opnieuw gebruikt worden in andere toepassing via een XML-laag.

Het maximum uit Microsoft Dynamics NAV halen

Wie een Microsoft Dynamics NAV als bedrijfssysteem implementeert, gaat ervan uit dat vertrouwde Office toepassingen zoals Microsoft Outlook en Excel niet alleen een gelijkaardige gebruikerservaring bieden, maar ook dat de uitwisseling van gegevens bijna transparant verloopt. Minder gekend is echter dat het Microsoft ecosysteem heel wat andere toepassingen telt die, in dezelfde filosofie, naadloos kunnen integreren met Microsoft Dynamics NAV:
• Microsoft SQL Server
• Microsoft SharePoint
• Microsoft BizTalk Server
• Microsoft Dynamics CRM

Microsoft SQL Server

Sinds enkele jaren geldt SQL Server als de standaard database voor Microsoft Dynamics NAV. Dit schept heel wat
mogelijkheden om de gegevens uit het bedrijfssysteem actief in te zetten, zowel binnen andere bedrijfstoepassingen
als voor analyse (Business Intelligence). Bovendien werden de beveiliging, betrouwbaarheid en performantie van de Microsoft Dynamics NAV database dankzij SQL Server naar een hoger niveau gebracht. Microsoft SQL Server reporting Services is een bijzonder flexibel platform dat de gebruiker toelaat om gemakkelijk toegang te krijgen tot de gegevens uit Microsoft Dynamics NAV voor rapporteringsdoeleinden. Met een minimum aan technische kennis kan de organisatie zelf gepersonaliseerde rapporten aanmaken. Het resultaat: een krachtig Business Intelligence platform met een bijzonder lage Total Cost of Ownership (TCO).

Microsoft SharePoint

Dankzij Microsoft SharePoint kunnen gebruikers bedrijfseigen portals creëren en onderhouden. Daarbij kunnen in Microsoft Dynamics NAV geproduceerde documenten, denk maar aan facturen, inkooporders of projectgerichte documenten, rechtstreeks naar SharePoint verstuurd en bewaard worden. In de andere richting is het ook mogelijk om binnen SharePoint rechtstreeks informatie uit Microsoft Dynamics NAV, bijvoorbeeld een klantenlijst, een projectkaart, contractinformatie … te visualiseren en zelfs aan te passen. Zo ontstaat uit de combinatie tussen Microsoft Dynamics NAV en Microsoft SharePoint een krachtig Enterprise Document Managementsysteem.

Microsoft Dynamics CRM

Wie gebruik maakt van Microsoft Dynamics CRM als oplossing voor Customer Relationship Management, kan gebruik maken van de Connector for Microsoft Dynamics om een vlotte integratie met Microsoft Dynamics NAV tot stand te brengen. Gegevens die gemeenschappelijk zijn in beide toepassingen, zoals klantgegevens, contactpersonen en verkoopsinformatie kunnen tussen beide toepassingen gesynchroniseerd worden.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van de ‘Microsoft technology stack’ voor uw organisatie, neem dan contact op met Astena op nummer 09/272 73 60 of via het contactformulier


« Nieuwsoverzicht

Interesse?

Bent u ook geïnteresseerd in de software oplossingen van Astena of onze aanpak van uw project? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ons.

« Contacteer Astena »

Wegwijs in ERP

Formuleer zelf de requirements ter aanschaffing van een ERP systeem. De aanzet in een mogelijk onbekende wereld van business software.

« Aanvraag document »